کاهش ارتباطات و تعاملات از آسیب های جدی فضای مجازی است

آسیب های ناشی از عدم حضور دانش آموزان در مدارس:

کارشناسان مشاوره با حضور در استودیو نگاه از آسیب های جدی کاهش ارتباطات و تعاملات دانش آموزان در خانواده ها در صورت استمرار عدم حضور دانش آموزان در مدارس گفتند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،«مینو کرم پور» و «زهرا مستدام» با حضور در استودیو نگاه درمورد آسیب های روحی و روانی دانش آموزان، ناشی از عدم حضور در مدارس و بازگشایی مدارس صحبت کردند. زهرا مستدام، دکترای مشاوره در خصوص بازگشایی گفت:  قریب به دوسال است که در موج های متفاوت ویروس کرونا در حال حرکت هستیم و تا کنون به خوبی پیش رفتیم.وی افزود: ویروس کرونا سلامت ما را تهدید می کرد تا جایی که آنقدر نگران سلامتی جسمی خود بودیم که از بررسی مسائل و مشکلات ناشی از عدم حضور فرزندان مان در مدارس غافل شدیم. وی افزود: تعطیلی مدارس باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی زیادی برای دانش آموزان، معلمان و خانواده ها شده است و باید اندیشمندانه به  موضوع  بازگشایی نگاه کنیم و تلاش کنیم تا این اثرات را کمرنگ تر کنیم .در ادامه «مینو کرم پور»  علاوه بر تأکید آسیب های جدی دانش آموزان، به خانواده ها هم اشاره کرد و گفت: کرونا آسیب های جدی، روحی و روانی به خانواده ها نیز داشته و در کنار آن دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شدند  نیز با مشکلات بسیاری توانستند، سال تحصیلی را به پایان برسانند. وی گفت: با تعطیلی مراکز آموزشی دانش آموزان قسمت اعظم حضور خود در محیط های اجتماعی را از دست دادند و به خصوص دانش آموزانی که در یک برش رشدی قرار گرفتند، دچار  فشارهای بسیاری از قبیل شرایط تحصیلی و روانی شدند.وی ادامه داد: مادران در ایام تحصیلی گذشته در دو نقش مادر و معلم ایفای نقش کردند و این خستگی مضاعفی را برای آنها به وجود آورد .کرم پور گفت : افت تحصیلی و کاهش سطح سواد و ایجاد تناقض  پدیده‌ای را به وجود آورد که باعث آسیب آموزش ومهارت های  اجتماعی در دانش آموزان شد.وی در پایان اشاره کرد : با حضور دانش آموزان در مدارس پدیده کمک گرفتن از اولیا و اینترنت را برای پاسخ به سوالات درسی کاهش داده و دانش آموزان با سواد و آموخته های خود رشد می کنند.ویدیوی این گفت و گو را از اینجا ببینید

سند تحول بنیادین